Door: Johan Bosters

Vijf vrije vragen aan: Johan Bosters


Hij is een ondernemer pur sang. Johan Bosters (46) had ooit met Toerdeloo Kinderopvang 26 kinderopvanglocaties in West-Brabant. In de crisistijd heeft hij echt alles meegemaakt: samenwerkingsprojecten, fusiepogingen, een faillissement en een doorstart. Nu focust hij op een sterke eenpitter: Le Garage Kinderopvang in Bergen op Zoom, en dat bevalt goed.

Vroeger zei je: je blijft klein of je wordt groot, er zit niets tussenin. Is dat denkbeeld overeind gebleven?

Ik zag vooral kansen in groei, maar ik zie nu de voordelen van één locatie. Je hebt heel lage organisatiekosten, daarom kan Le Garage de laagste prijs in Bergen op Zoom bieden. We hebben geen marketingkosten, want iedereen kent ons. Dus mond-tot-mondreclame is alles wat we nodig hebben. Op één plek houd je de kwaliteit onder controle, er is meer samenhang, cohesie. Het blijkt te werken: de bezetting is 95 procent.’

Je kwam van de Rabobank toen je in 2001 met je vrouw Toerdeloo begon. Helpt zo’n financiële achtergrond?

‘Zeker. Financieren was mijn vak, dus ik wist waar de grenzen van financierbaarheid lagen. Wij startten veel nieuwe locaties, waarbij je aanvankelijk onrendabele vestigingen financiert met de rendabele. Wij zochten een solvabele partner, daarom gingen we joint ventures aan met Kobalt BV. Le Garage was daar een voorbeeld van. Het verschil van ondernemingen was de reden dat een fusie mislukte tijdens de crisisjaren. Wij waren gegroeid op rentabiliteit, niet op solvabiliteit. Kobalt had juist heel weinig vreemd vermogen en geen eigen panden, was heel solvabel. Wij betekenden het meeste risico en de fusieplannen eindigden. Kinderopvang heeft toen Toerdeloo via een doorstart overgenomen’

Je werd uitgekocht uit Le Garage, maar kon het na het faillissement van Kobalt toch weer doorstarten. De reorganisatie betekende ontslag voor twee derde van de pedagogisch medewerkers. Moeilijk?

‘Ja, heel moeilijk. Je bent ook mens en je moet afscheid nemen van goede mensen. Maar als ondernemer aanvaard ik de analyse. Je moet meer op financiën sturen dan op baanbehoud, anders krijg je het bedrijf niet gezond. Mensen kunnen hun zekerheid ook niet ontlenen aan een organisatie. Als zij het niet meer naar hun zin hebben, dan vertrekken ze ook. En dat is terecht. Ik kom nog vaak oud-medewerkers tegen in de stad. Iedereen is weer op een goede plek terechtgekomen en de verstandhouding is prima. Ik denk omdat ik altijd transparant er menselijk ben gebleven. Daardoor kon ik mezelf nog altijd in de spiegel aankijken.’

Wat is de missie nu van Le Garage?

‘Excelleren. We zijn een specialistische winkel op een toplocatie met een goed product, veel ruimte. parkeerfaciliteiten. De voormalige Citroën-garage is helemaal voor de kinderopvang verbouwd. Kinderopvang waarbij alles klopt. We zitten allang op IKK-niveau. Dat gaan we niet verwateren door uit te breiden. Wij willen niet de massa bedienen. We hebben ook een speciale Limoezine-groep met een huiselijke uitstraling. Mooi ingericht met een heel andere sfeer. We bedienen met ons kindercentrum op die manier alle doelgroepen.’

Heb je nog een advies?

‘Doe alleen waar je goed in bent. Als je iets als ondernemer niet kunt, zoals een financiële reorganisatie, huur dan deskundigen, goede adviseurs. in. Ga niet het wiel uitvinden.’

Bron: Kinderopvang Totaal, 1 november 2017


Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Maak je keuzes, dan kiezen mensen voor jou!


Wat is het fijn om klein te zijn. Natuurlijk zijn er moeilijkheden als gevolg van het ontberen van een grote […]

De kracht van kleinschalige kinderopvang


Aan het einde van het jaar 2000 maakten mijn vrouw en ik ons op voor de opening van onze eerste […]